Rally

Snabbast i mål vinner. Den enkla regeln gäller på fartsträckorna i Rally. Att man sedan startar en och en och att vägen är avstängd för allmänheten, är en självklarhet. Liksom säkerhetsbur i bilen, minst fyrpunktsbälten, brandsäkra kläder och hjälm. Från en smal och krokig fartsträcka till en annan åker ekipagen, på vanliga vägar med vanlig trafik, så kallade transportsträckor.

Snabbast i mål vinner!

Särskilda serviceplatser förekommer dit de startande anländer på en i förväg utsatt tid. För tidig eller för sen ankomst ger straffsekunder. Tävlingsbilarna delas in i olika klasser: Motorsvaga för sig, och specialbyggda med acceleration som ett jetflyg för sig. Huruvida det driver på två eller fyra hjul utgör också en klasskillnad. Även bilens ålder spelar in, för i rallyskogen uppenbarar sig även äldre bilar vars förare inte är rädda för att trampa ner gaspedalen! Kartläsaren är viktig, liksom funktionärerna. Den förstnämnda lotsar föraren rätt och håller ordning på alla tider. Funktionärerna å sin sida ser till att alla tider noteras korrekt och att säkerheten följs så att ingen obehörig kommer in på sträckan. För publiken finns klara regler för var den ska befinna sig, så att ingen kommer till skada vid en eventuell avåkning.

Rally är en sportgren där de som en gång slutat ofta får återfall, och målet för de flesta är en fyrhjulsdriven WRC-bil (World Rally Car) och en SM-medalj. WRC är smällande bilar som tack vare ett vridmoment på 600-650 newtonmeter når 100 km/h på 3,5 sekund – med grus under däcken! Fast det finns SM-klasser också för motorsvagare bilar, och många elitförare inleder säsongen med Bergslagsrallyt och den klassiska långsträckan ”Björnjägarns minne”. Det finns också en mängd mindre tävlingar med färre och kortare fartsträckor. Populära instegsklasser är Volvo Original och Grupp E. Där tillåts endast standardbilar, det som tillkommer är skyddsbur, tävlingsstolar och fyrpunktsbälten.

Vit bil som kör i skogen