Rallycross

Intensivt, tätt, snabbt och ofta plåtkontakt. Rallycross är mycket publikvänligt och på de flesta banorna ser man hela banan från publikplats. Den perfekta arenasporten och Sverige är världsledande! 

Intensivt, tätt, snabbt och ofta plåtkontakt!

Korta heat, med fem eller sex bilar i varje, där starten är viktig. Kanske det allra viktigaste, för banorna är max 1200 meter långa och förarna har bara tre eller fyra varv på sig innan målflagg. Efter den asfalterade startrakan väntar lätt kuperad terräng där banan vindlar fram med omväxlande grus och asfalt som underlag. För att ge åskådarna ett extra spänningsmoment ska varje förare köra ett Joker Lap i varje heat. Det ger möjligheter till att köra in tid och komma före en motståndare. Det gör att spänningen håller i sig ända till målflagg.

Sverige är en mycket framstående nation i Rallycross, faktiskt bäst i världen! 2017, -18 och -20 års Världsmästare heter Johan Kristoffersson och 2016 var det Mattias Ekström (tvåa 2017). 2019 tog Sverige det fjärde VM-guldet i Rallycross när Timmy Hansen säkrade guldet i seriens sista heat. 

Två bilar kör på en bana

En av deltävlingarna i VM körs i Höljes i nordvästra Värmland. Då förvandlas den lilla byn med knappt 100 invånare till en gigantisk campingplats med över 50 000 lyckliga rallycrossfans. En folkfest av gigantiska mått!

I Sverige kör vi både en SM-serie och DM-serier. Det finns 3 huvudklasser för att ge möjlighet för förarna att utveckla efterhand.

2150 är en relativt billig klass där förarens kvalitéer har mycket stor betydelse. Är man junior är det samma reglemente som 2150, även då har det SM-status. 

Nästa steg uppåt är 2400, där motorerna är större och bilarna får byggas om rejält. Ett riktigt getingbo med många duktiga förare!

Högsta nivån bland "de nationella klasserna" är SuperNationella. Där finns de starkaste motorerna (+400 hk) och extrema sekventiella växellådor.

Alla klasserna har tvåhjulsdrift, vilket ger spektakulära race! För publiken betyder det underhållning på högsta nivå!  På senare år har det också körts SM för de fyrhjulsdrivna klasserna Supercar och Supercar Lites. Där ingår SM som deltävlingar inom NEZ-mästerskapet RallyX Nordic.

För att ge publiken vad de vill ha har Rallycrossutskottet inlett ett samarbete med RallyX Nordic. Målet är att få till stånd en eller några hejdundrande Rallycrossfester där alla klasser deltar, två- och fyrhjulsdrivna.