Intensivt, tätt, snabbt och ofta plåtkontakt!
Korta heat, med fem eller sex bilar i varje, där starten är viktig. Kanske det allra viktigaste, för banorna är max 1200 meter långa och förarna har bara tre eller fyra varv på sig innan målflagg.
Efter den asfalterade startrakan väntar lätt kuperad terräng där banan vindlar fram med omväxlande grus och asfalt som underlag. För att ge åskådarna ett extra spänningsmoment ska varje förare köra ett Joker Lap i varje heat. Det ger möjligheter till att köra in tid och komma före en motståndare. Det gör att spänningen håller i sig ända till målflagg.
Sverige är en mycket framstående nation i Rallycross, faktiskt bäst i världen! 2017, -18 och -20 års Världsmästare heter Johan Kristoffersson och 2016 var det Mattias Ekström (tvåa 2017). 2019 tog Sverige det fjärde VM-guldet i Rallycross när Timmy Hansen säkrade guldet i seriens sista heat.