Crosskart

En crosskart förmedlar känslan av att verkligen ha ett hjul i varje hörn. Däremellan finns en stötsäker rörramskonstruktion och ovanpå den en plastkaross som bidrar till att föraren sitter väl skyddad. Det kan behövas, för en crosskart bjuder på snabb och ettrig körupplevelse!

Ett hjul i varje hörn

Tävlingarna består av korta, täta heat på tre, fyra varv beroende på banans längd. Efter tre kvalomgångar går de snabbaste vidare till final. Under huven på en crosskart sitter tvåtakts mc-motorer på 85cc, 125 cc eller på 250 cc, alternativt 650 cc, och fyrtakt. Dessutom finns sexväxlad låda, koppling, broms och fjädrar runt om. Alla är bakhjulsdrivna med stel axel, vilket gör att föraren måste sladda sig igenom kurvorna!

Redan vid 9 års ålder kan man börja tävla i lägsta motorklassen, och eftersom rörramskonstruktionen är densamma kan någon äldre byta motor och tävla med samma crosskart i kommande tävling. Grenen påminner mycket om Rallycross, och många av tävlingarna körs på rallycrossbanor. Men även backar och sprinttävlingar förekommer. I startlistorna återfinns ofta förare med i bilsportsammanhang välkända efternamn, fast nu handlar det om nästa generation som börjar sin karriär med Crosskart. Många väljer att stanna kvar, men nästa steg kan också bli Rally eller Rallycross.

Haninge MK är en av de största Crosskartklubbarna i Sverige.

Flera crosskarts på en blöt asfaltad väg.