Om verksamheten för MC

Motocross/Enduro

MC kör vi på motocrossbanan på högsta där vi har en ler/jordbana som är ca 1.7 km lång.Vi har även ett Endurospår som brukar ta ungefär 15 min runt för den motionssnabbe. Till de mindre åkarna har vi sommartid en knattebana där det är max 65cc som gäller. Gemensamt för all MC-åkning på Högsta är att man först skriver in sig på listan hos den ansvarige i MC kåken.

All körning i depån är förbjuden.

Säsong

Vi har normalt öppet mellan april-oktober samt även några vintermånader när tjälen satt sig så att vi kan ploga.

Crossåkare i röd skyddsutrustning och röd cross åker i full fart.

Ungdomsverksamhet

Vi har en högt uppskattad knattecrosskola och MC från 50cc till 85cc/125cc fyrtakt samt en för större juniorer "tävlingsgruppen". Crossträningen  innehåller alla möjliga typer av övningar såsom hoppa, slalom, start, kurvteknik, balans samt det viktigaste av allt nämligen att ha superkul på tvåhjul och skita ner sig så att inte mamma känner igen barnet vid hemkomst.

I crosskolan ingår även att ta Guldhjämslicens enligt SVEMO:s riktlinjer vilket innebär lite teori för både barn och förälder så att man vet vad för flaggor/signaler som används på banan samt en hel del praktiska prov för föraren. Guldhjälmslicens är det barn måste ta för att kunna börja tävla/träna. Crosskolan startar någon gång apr-maj beroende på hur banan torkar. Kontrollera hemsidan för info om crosskolestart.

Ett barn åker motorcykel

Sektionsmöten

Förutom träningstiderna så träffas vi i klubbkåken den första tisdagen i månaden 19.00.

Arbetsdagar

Banan behöver omvårdnad, något som medlemmarna då och då blir kallade till.