Om verksamheten för Bil

Rally & folkrace sedan 80-talet

Bilsektionen har fyra tävlingsgrenar i sin verksamhet; Rally, Rallycross, Crosskart och Folkrace.

På sjuttiotalet slöt klubben ett avtal med Haninge kommun som gjorde det möjligt att få tillgång till det markområde där Högstabanan nu finns. Banan blev färdigställd i början av åttiotalet och har bland annat använts för en EM-tävling i Rallycross. Inför den tävlingen förlängdes banan med en hårresande velodromkurva.

I dag är Högstabanan en flexibel anläggning, det finns en lång slinga som inkluderar velodromkurvan men även en kortare banslinga som används av Folkrace och vissa juniorklasser.

Folkrace bil som körs av Kalle

Högstabanan

Högstaområdet går även utmärkt att använda för kortare Rallsprint-tävlingar. Högstabanan har utvecklats under åren och innehåller nu stora depåområden, domartorn och ett klubbhus. I klubbhuset finns resurser för att utspisa såväl hungrig publik som alla de funktionärer som arbetar med tävlingen.

I klubben finns också många aktiva förare som tävlar i de fyra grenarna. Haninge MK är en av de största Crosskartklubbarna i Sverige med många tävlande.

Högstabanan på Haninge MK